Type Here to Get Search Results !

Ads Area

Resep Membuat Gulai udang Anti Ribet

0

Resep Membuat Gulai udang. Instructions In a food processor, combine the chiles, nuts, lemongrass, turmeric, galangal, onion, and prawn paste and puree to a fine paste. Lihat juga resep Gulai Asam Udang Lobster enak lainnya. UDANG jadi salah satu hidangan favorit bagi para pencinta seafood atau makanan laut.

Gulai udang Apalagi, bahan-bahannya gampang didapat, banyak dijual di pasar. Tapi sebelum tu, kita berpesan pesan dengan peringatan maklumlah manusia mudah lupa. Tips Memasak Gulai Udang Nenas Sedap Dan Simple. Kamu bisa membikin Gulai udang menggunakan 15 bahan dan cara membuat 5. Berikut ini adalah cara meresep dengan praktis.

Bahan Yang Diperlukan Untuk Membuat Gulai udang

  1. Tambahkan 1 kg dari udang gala.
  2. Tambahkan 2 lembar dari daun salam.
  3. Persiapkan 2 lembar dari daun jeruk.
  4. Persiapkan secukupnya dari daun kunyit.
  5. Tambahkan 1/2 liter dari santan kelapa.
  6. Tambahkan secukupnya dari gula & garam.
  7. Persiapkan dari bumbu yang di haluskan.
  8. Persiapkan 15 buah dari bawang merah.
  9. Persiapkan 5 buah dari bawang putih.
  10. Tambahkan 8 buah dari cabe merah.
  11. Campurkan 1/2 buah dari kemiri.
  12. Campurkan dari ketumbar secukupnya (ditakar jangan terlalu banyak).
  13. Tambahkan 1 ruas dari kunyit.
  14. Tambahkan 1 ruas dari jahe.
  15. Tambahkan 2 batang dari serei.

Sedikit tips untuk memasak juadah kita pada hari ni. Mesti semua orang tertanya-tanya juga macam mana nak hasilkan gulai udang nenas. Supaya kuahnya bukan sahaja sedap malah cantik bila mata memandang. RESEPI GULAI UDANG ISTIMEWA Hari ini menu istimewa untuk anak-anak ialah gulai udang.

Langkah Langkah Membuat Gulai udang

  1. Tumis bumbu yang sudah dihaluskan dengan sedikit minyak..
  2. Masukkan daun salam, daun jeruk dan daun kunyit aduk sampai harum.
  3. Masukkan santan kelapa dan aduk hingga mendidih (aduk terus jangan sampai pecah santan).
  4. Jika sudah mendidih, masukan udang aduk hingga meresap tambahkan garam dan gula secukupnya (aduk hingga 15 menit).
  5. Angkat dan siap dihidangkan ☺️☺️ (selamat mencoba moms).

Sebelum pergi kerja kenalah siap-siap masak sebab anak-anak akan balik tengahari untuk ke sekolah yang lain pula. Hari jom makan Kari Udang. orang utara tak kata kari udang. diaorang kata gulai udang hehe. jom masak resepi gulai udang. Kejap je nak masak kari udang ni tak macam kari ayam daging semua nak kena tunggu daging empuk la bagai. resepi kari udang senang & ringkas je nak buat sebab udang kan cepat je nak masak hehe. Hari ini Nana menyediakan Masak Lemak Udang yang saya namakan Masak Lemak Udang Dr Nana. Jom layan resepi mudah dan sedap ini. Demikian lah tutorial Resep Membuat Gulai udang.

Posting Komentar

0 Komentar